Eri-Aaronin Patsaskilpailu sai uuden palkintoreliefin

Uudenmaan Hevosenomistajat ULHO ry järjestää vuosittain 4–7-vuotiaille suomenhevosille suunnatun Eri-Aaronin Patsaskilpailun. Seuraava kilpailu ravataan Vermossa keskiviikkona 19. heinäkuuta.

Kilpailun voittaja saa vuosittain jaettavan Eri-Aaronin pronssisen rintareliefin ja kiinnityksen 10 vuoden välein luovutettavaan pronssiseen Eri-Aaronin pienoispatsaaseen. Eri-Aaronin Patsaskilpailuja on ajettu vuodesta 2005.

ULHO ry ideoi Eri-Aaronin Patsaskilpailun kuvanveistäjä Herman Joutsenelta ostettujen pronssipatsaiden ja pronssireliefien ympärille. Vuosittain jaettavista rintareliefeistä viimeisin luovutettiin voittajalle vuonna 2022, jolloin Oona Halme ohjasti Eivari-oriin (s. 2016; i. Viesker, e. Ailari, ei. Poika-Siro; omistaja ja kasvattaja Paavo Takala) voittoon.

Kuvanveistäjä Herman Joutsenen pronssipatsast ja Alex Suomen muotoilemat reliefit.

Pienoispatsaita oli edelleen jäljellä, joten tarvittavien reliefien osalta ULHO ry kontaktoi taiteilijaa elokuussa 2022. Pienimuotoinen taideprojekti sai alkunsa ja luonnosehdotuksien ympärille koottujen ideointipalaverien loppurupeamana uuden muotin mukaiset pronssireliefit luovutettiin ULHO ry:n hallitukselle kesäkuun 2023 alussa juuri parahiksi vietäväksi tulevan kilpailupäivän kaiverrusta varten.

Taiteilija Alex Suomi.

”Taiteilija Alex Suomi sai vapaat kädet luoda reliefille oma taiteilijan kädenjälki. ULHO:n hallituksen toimesta esitimme vain kaksi vaadetta: reliefin tulee esittää suomenhevosta ja reliefin tulee olla pöydällä seisovaa mallia” hallituksen jäsen Tiina Paasonen kertoo hankkeen etenemisestä.

”Olemme ylpeitä uudesta pronssireliefi-hankkeesta ja reliefin lopputuloksesta. Reliefi kuvastaa ravihevosen voimaa ja vauhdikkuutta ja lennokas hulmuava harja vahvistaa mielikuvaa.”

Paasonen toivoo entistä suurempaa mielenkiintoa Eri-Aaronin Patsaskilpailua kohtaa niin suomenhevosen omistajien, valmentajien kuin myös suomenhevosraviyleisön taholta.

”Kehittämällä ja ylläpitämällä Uudenmaan hevosenomistajien kasvattamille ja omistamille hevosille kilpailuja ja järjestämällä yhteistä ohjelmaa jäsenille, olemme mukana tukemassa raviurheilun tulevaisuutta vastakin.”

Alex Suomen muotoilemat uudet reliefit.

Paasonen toivottaa ihmisiä 19.7. Vermoon joko kilpailemaan uuden pronssireliefin omistajuudesta tai kannustamaan kilpailijoita. Taiteilija Alex Suomi luovuttaa patsaslähdön palkintojenjaossa ensimmäisen uudenmallisen pronssireliefin kilpailun voittajalle.

Eri-Aaroni (1932–1953) oli vuoden 1943 ravikuningas, tähtijuoksija ja Suomen ennätyksen haltija. Laihialla Eri-Aaroni siitti satoja varsoja, joista 22 oli tähtijuoksijoita ja viisi ravikuninkaallista. Ori esiintyy useimpien nykysuomenhevosten sukutauluissa.

Jukka Timonen