Maastotaito

LAJIESITTELY

Maastotaitoratsastus ja maastotaitoajo on alun perin ranskalaisten vaellusratsastusohjaajien luoma kilpailulaji (Techniques de Randonnée Équestre de Compétition). Se on hyvin suosittua ympäri maailmaa sen monipuolisuuden ja luonnonläheisyyden vuoksi. Lajissa testataan niin ratsastajan/ohjastajan kuin hevosenkin taitoja liikkua maastossa ja eri ympäristöissä.

Maastotaitoa kuvaa seuraavat määritelmät: se on hauskaa, leikkisää, monipuolista, hyödyllistä, luonnonläheistä, opettavaista, yhteisöllistä, turvallista sekä hevosen ja ihmisen välistä yhteistyötä aidosti kehittävää.

Se yhdistää eri lajeja harrastavia hevosihmisiä, se lisää eri hevosyhdistysten ja seurojen välistä yhteistyötä sekä eri alueiden itsenäistä toimintaa ja tavoitteita maastotaitojen ja hevosmiestaitojen kehittämiselle. Se on hyvin suositeltavaa erityisesti lasten ja nuorten hevosharrastamisen lisänä ja myös mm. poniravitoiminnan oheistoimintana, koska useasta lapsesta ja nuoresta tulee mahdollisesti jossain vaiheessa myös uusia hevosenomistajia. Lajin kautta on mahdollista saada paljon uusia arjen taitoja hevosen kanssa toimimiseen.

Kilpailun arvioinnissa arvostetaan hevosen rauhallista aktiivisuutta ja ratsastajan/ohjastajan hyvää yhteistyötä esille tuovaa apujen käyttöä.

Radan rakentamisessa suositellaan käytettäväksi luonnossa olevia tehtäviä.

903707_438588619559922_1261385169_o

Pikku-Rami harjoittelemassa. Kuva: Noora Hämäläinen

Maastotaitokilpailuihin voi osallistua myös taluttaen, ohjasajaen ja ajaen, mikäli kilpailun järjestäjä sen kutsussa mainitsee. Soveltuvin osin tehtävärataa voidaan suorittaa myös.

Kilpailujen järjestämisessä suositellaan yhteistyötä paikallisten hevosseurojen ja esim. 4H:n kanssa. Yhteistyössä tekeminen mahdollistaa paremmat resurssit esimerkiksi tehtävätuomareiden saamiseen ja esimerkiksi ajoluokkien tuomarointiin. Yhdessä tekeminen on muutenkin hauskempaa!

MONIOTTELU

Suomenhevosliitto on käynnistänyt vuoden 2015 aikana suomenhevosen monipuoliseen käyttöön ja hevosmiestaitojen kehittämiseen kannustavan uuden kilpailusarjan = MONIOTTELUN. Suomenhevosliitto palkitsee kilpailuun osallistuvia suomenhevosia ”moniottelu” –ruusukkeilla ja kummatkin luokat hyväksytysti suorittanut ja parhaan pistemäärän saavuttanut moniottelija palkitaan ”moniottelu” –loimella.

Moniottelulogo

TAITOA JA ILOA LAJIHARJOITTELUSTA

Maastotaito on hurjan hieno laji! Se on sitä mm. siksi, että kukin järjestäjä voi siihen liittää niin paljon omaleimaisuuksia ja monipuolisia tehtäviä kuin mitä ympäröivä ympäristö, osaaminen ja osallistujat siihen mahdollistavat. Hevosystäväinseurat voisivat esimerkiksi maastotaitokilpailuissa nimetä tehtäviä paikallisten hevossuuruuksien mukaan.

Se on matalan kynnyksen kilpailulaji, johon harjoittelemalla maastossa liikkumisen taidot hevosen kanssa kehittyvät. Erilaisissa maastoissa liikkumisesta tulee molemminpuolinen ilo ja taitojen sekä rohkeuden kasvaessa yhdessä tekeminen ja kokeminen monipuolistuvat. Tällä on ensisijaisesti paljon vaikutuksia hevosen hyvinvointiin, mutta myös ihmisille on tärkeää pystyä nauttimaan harrastamisesta monipuolisemmin. Näihin asioihin maastotaito harjoittaa.

Se sopii kaikille ketkä hevosten kanssa harrastavat tai työtä tekevät. Laji ei erottele käyttösuuntia; siihen voi osallistua ravurilla, nuorella hevosella, esteratsulla, kouluratsulla, matkaratsulla, lännenratsulla, työhevosella ja niin edelleen.

EDULLISTA JÄRJESTÄÄ

Yksi lajin hienouksista on se, että se voidaan järjestää hyvin edullisesti. Tehtäväradan tehtävät on hyvä pyrkiä järjestämään luonnon omista materiaaleista ja paikoissa, jonne ei tarvitse erikseen mitään rakentaa. Radalla voi olla kuitenkin myös osittain rakennettuja tehtäviä. Useasti on huomattukin, että maastotaitokilpailuissa on menty niille alueille tallin ympäristössä, johon muuten ei olisi tullut mentyä.

Tehtäväradalla voidaan mm. pujotella puita, kiivetä rinnettä ja tulla alas rinnettä, avata portti, alittaa pyykkinaruja/oksia, pysähtyä rinteessä, pujotella rehupaaleja, mennä veteen jne.

Tehtävätuomareiksi alan ammattilaisia ravi ja/tai ratsupuolelta.

SUORITUKSISSA TÄHDÄTÄÄN RAUHALLISEEN AKTIIVISUUTEEN

Kilpailuissa tavoitteena on esittää hevosen koulutustaso ja ominaisuudet ja arvioida sen luottamusta sekä sen rohkeutta, tottelevaisuutta, tasapainoa ja varmajalkaisuutta sekä rauhallista aktiivisuutta. Lisäksi arvioidaan kilpailijan apujenkäyttöä, istuntaa ja taitoa liikkua maastossa. (Lähde: maastotaitosäännöt). Rauhallinen aktiivisuus on säädeltävää, hyvän vireystilan valpasta tekemistä, josta puuttuu liiallinen jännitys ja se on eteenpäin vievää ja jouhevaa.

Kilpailijan suoritus arvioidaan kokonaisuutena. Kilpailuissa noudatetaan soveltuvin osin SRL:n kilpailusääntöjä.

Maastotaitosäännöt löytyvät täältä. Mukaan on liitetty myös kansainväliset maastotaitoratsastuksen ja maastotaitoajon säännöt, ne löytyvät myös sivuilta.

Tervetuloa mukavan lajin pariin!

Jaana Strömberg
Suomenhevosliitto ry:n hallituksen jäsen

Maastotaitokilpailun järjestäjän muistilista

Ohjeita kilpailuun osallistuville