Maastotaitokilpailu

Suomenhevosliitto on käynnistänyt vuoden 2015 aikana suomenhevosen monipuoliseen käyttöön ja hevosmiestaitojen kehittämiseen kannustavan uuden kilpailusarjan = MONIOTTELUN. Moniotteluna kilpailtaviksi lajeiksi valittiin maastotaitoratsastus- ja maastotaitoajo.

Maastotaitoratsastuksen ja maastotaitoajon harjoituskilpailuja voivat järjestää tallit ja seurat ympäri maan; lisätietoja tämän sivun alalaidassa. Kilpailut ovat avoimia kaikenrotuisille hevosille!

Lisätietoja ja kilpailuilmoitukset: suomenhevosliitto@gmail.com

903707_438588619559922_1261385169_o

Pikku-Rami harjoittelemassa. Kuva: Noora Hämäläinen

Kilpailussa arvioidaan hevosen levollisuutta, rauhallisuutta ja yhteistyökykyä sekä ratsastajan/ohjastajan rauhallisuutta ja apujen käyttöä. Moniottelu –kilpailuun osallistuu, kun sama hevonen osallistuu yhtenä tai kahtena päivän järjestettäviin maastotaitoratsastus- ja maastotaitoajoluokkiin ja suorittaa kummatkin luokat hyväksytysti.

Suomenhevosliitto palkitsee kilpailuun osallistuvia suomenhevosia ”moniottelu” –ruusukkeilla ja kummatkin luokat hyväksytysti suorittanut ja parhaan pistemäärän saavuttanut moniottelija palkitaan ”moniottelu” –loimella. Lisäksi vuoden lopussa liitto palkitsee Vuoden Moniottelijan.

Ratsastusradassa tulee olla enintään 16 tehtävää ja ajoradassa enintään 16 tehtävää.

Moniottelulogo

Ratsain mentävässä tehtäväradassa tulee olla enintään 16 maastossa/kentällä tai talliympäristössä sijaitsevaa tehtävää. Ajoluokassa tehtäviä tulee olla enintään 16. Ajoluokassa A-osakokeena voi olla suunnistusosuus tai valjastus. C-osakokeena on tehtävärata. Ajoluokan järjestämisessä suosittelemme yhteistyötä paikallisten Hys:ien kanssa. Kaikkea, kun ei tarvitse osata, eikä järjestää itse.

Yksi lajin hienous on siinä, että se ei vaadi investointeja, vaan esimerkiksi tehtäväratojen rakentamisessa hyödynnetään olemassa olevaa ympäristöä: metsää, peltoa, tallipihaa ja kenttää. Kannattaa hyödyntää myös puita, kiviä, rinteitä jne.

Kilpailuja voi järjestää seura tai talli, jolla on voimassaoleva, maastotaitokilpailun kattava vastuuvakuutus tapahtuman järjestämiseen. Lisäksi kilpailijoilla on oltava ratsastuksen/ajon kattava vakuutusturva ja hevosillekin se on suositeltavaa.

Kiinnostuitko lajista? Haluaisitko järjestää harjoituskilpailut? Ota yhteys: suomenhevosliitto@gmail.com. Maastotaidon alueyhteyshenkilöiltä saat myös neuvoja maastotaitokilpailujen järjestämiseen. Heiltä voit myös tilata maastotaitokilpailujen järjestämiskoulutuksen. Koulutuksen toteuttamiseen tarvitaan teoriatila ja demoa varten hevonen/ hevoset. Ottakaa yhteys alla oleviin henkilöihin, jos haluatte maastotaitokilpailujen järjestämiskoulutuksen alueellenne.

Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjanmaa:
Toppilan Talli, Elise Toppinen, 0500-138685, elise.toppinen@hotmail.com

Varsinais-Suomi, Satakunta: Kantolan Ratsutalli, Anu Teinilä,
040-7010555, kantolan.ratsutalli@gmail.com

Uusimaa: Talman Talli, Mari Kosonen, 040-5266465,
mari.kosonen@kolumbus.fi

Maastotaitokilpailun järjestäjän muistilista

Maastotaitoratsastussäännöt

Maastotaitoratsastuksen tehtäväesimerkkiradan tuomariohjeet

Esimerkki ratsastusradan tehtävistä

Harjoituskilpailukalenteri:

Yksi kommentti artikkeliin ”Maastotaitokilpailu