VeriRyhmä

PrintSuomenhevosliitto haastaa hevosihmiset ojentamaan kätensä

Hei sinä hevosalan toimija! Antaisitko tunnin ajastasi pelastaaksesi kolme ihmishenkeä? Haastamme sinut ojentamaan kätesi yhteisen hyvän vuoksi ja luovuttamaan verta.

Minustako hengenpelastaja?

Veripalvelu on Suomen Punaisen Ristin hallinnoima palvelu, joka järjestää verenluovutustilaisuuksia ympäri Suomea. Lisäksi verta voi luovuttaa useilla paikkakunnilla veripalvelutoimistoissa.

Verivalmisteita tarvitaan vuoden jokaisena päivänä ja jokainen verenluovuttaja on tärkeä -potilaat tarvitsevat joka päivä lähes 1000 verenluovuttajan apua. Yksi pussillinen verta voi auttaa jopa kolmea potilasta, sillä veri jaetaan osiin punasoluiksi, verihiutaleiksi ja plasmaksi. Verestä tehtäviä valmisteita ja lääkkeitä tarvitsevat mm. syöpäpotilaat, onnettomuuksien uhrit, keskosvauvat ja leikkauspotilaat. Verenluovuttaja on hengenpelastaja!

Sovinko luovuttajaksi?

Lähes kaikki perusterveet 18-65 -vuotiaat voivat luovuttaa verta. Sopivuus luovuttajaksi arvioidaan jokaisella luovutuskerralla, alkuhaastattelussa luovuttajalla on myös tilaisuus kysyä mieltään askarruttavia kysymyksiä ennen verenluovutusta.

Myös Veripalvelun verkkosivuilla http://www.veripalvelu.fi ja http://www.sovinkoluovuttajaksi.fi on tarjolla paljon tietoa niin Veripalvelusta, verenluovutuksesta kuin veren matkasta luovuttajalta potilaalle sekä verivalmisteiden käytöstä.

Suomenhevosliiton VeriRyhmä

Hevosihmisillä on tunnetusti suuri sydän, ja meitä on paljon. Nyt on aika valjastaa joukkomme voima yhteisen hyvän eteen ja ojentaa kätemme! Suomenhevosliitto haastaa liiton jäsenet sekä kaikki Suomen hevosystäväinseurat, hevosjalostusliitot, ratsastusseurat, talliporukat ja hevosalan yritykset sekä muut yhdistykset mukaan näyttämään mitä joukkovoima on.

VeriRyhmä on yhteisöllinen tapa luovuttaa verta –VeriRyhmän kokonaisluovutusmäärä tilastoidaan ja ryhmän antama panos tuodaan julkiseksi. Yksittäistä luovuttajaa tilastosta ei yksilöidä.

Oman verenluovutuksen rekisteröinti Suomenhevosliiton VeriRyhmän luovutukseksi on helppoa –muista vain mainita ryhmästä ilmoittautuessasi verenluovutustilaisuudessa tai -toimistolla. Saat ryhmän oman kuittauslistan allekirjoitettavaksesi. Kerran vuodessa julkaistaan tilasto ryhmän jäsenten verenluovutuksista. Haasteeseen vastaaminen ja ryhmän jäsenenä luovuttaminen ei edellytä liiton jäsenyyttä. Tärkeintä on että veri lähtee liikkeelle!

Lisätietoja verenluovutuksesta ja VeriRyhmän toiminnasta

Yksi kommentti artikkeliin ”VeriRyhmä

1. Paluuviite: Suomenhevosliiton VeriRyhmä pelasti jopa 18 ihmishenkeä vuonna 2013 | Suomenhevosliitto ry