Rovaniemi korotti huomattavasti Kunkkareiden osalähtöjen palkintoja

köppinen_kruunu

Köppinen kruunattiin Vermon ravikuninkaaksi. Kruunajaisissa ohjastaja Ari Moilanen ja omistaja Jyrki Korhonen. (Kuva: Jukka Timonen)

matti_rajaharju

Rovaniemen Ravirata Oy:n Matti Rajaharju ryhtyi lupauksista tekoihin. (Kuva: Jukka Timonen)

Oriit ja tammat kisaavat edellisvuosia korkeammista Kuninkuusravien palkintorahoista Rovaniemen Mäntyvaaran raviradalla heinäkuussa.

”Nyt jokaisen osalähdön voittaja saa 15 000 euroa”, Rovaniemen Ravirata Oy:n puheenjohtaja Matti Rajaharju vahvistaa järjestäjien päätöksen.

Korotus on huomattava, 25 prosenttia. Viime kesänä Vermossa osalähdön ykköspalkinto oli 12 000 euroa. Tälle tasolle Mikkelin Kuninkuusravien järjestäjät nostivat voittosumman jo vuonna 2012.

Osalähtöjen palkintojen korotus tuo Rovaniemen osallistujille yli 40 000 euroa lisää jaettavaa.

Suurin ja kaunein

Suomenhevosliiton puheenjohtaja Timo Ryynänen iloitsee rovaniemeläisten korotuspäätöksestä.

”Todella hieno ja toivottu parannus”, Ryynänen kiittelee ”kaikkien suomenhevosihmisten toiveen toteutumisesta”.

Palkintotason korotusta on odotettu Ryynäsen mukaan vuosia. Muun muassa Suomenhevosliitto vaati palkintotason korotusta jo syksyllä 2010 Kuninkuusravien yleiskokouksessa.

”Kuninkuusravit on suurin ja kaunein ravitapahtuma kaikilla mittareilla mitattuna, niin pelivaihdollisesti ja sponsori- ja lipputuloilla mitattuna”, Ryynänen luettelee perusteluja.

Kuninkuusraveissa on käynyt kahden päivän aikana yli 50 000 katselijaa. Yleisömäärältään Kuninkuusravit kestää vertailun ravien kansainvälisien suurtapahtumien joukossa.

Rankka hevosille

Ryynänen muistuttaa, että Kuninkuusraveissa palkitaan sekä oriit ja tammat samoilla palkintosummilla, joka kaksinkertaistaa järjestäjien palkintomenot. Toisaalta tapahtuma on hevosille rankka, kolmen osakilpailun kokonaisuus, joten se jo on Ryynäsen mukaan riittävä peruste, että Kuninkuusraveissa on arvoisensa palkinnot.

Vähintään kuusi kokonaiskilpailun parasta niin tammoissa kuin oriissa palkitaan Kuninkuuskilpailun palkinnoilla. Rajaharjun mukaan kokonaiskilpailujen palkintosummista tehdään päätös lähiaikoina. Esimerkiksi Vermossa sekä ravikuningas että -kuningatar kuittasivat kokonaiskilpailun voitosta 45 000 euroa.

Sekä kuningatar- että kuninkuuskilpailussa kilpaillaan kolmella osamatkalla: 2100, 1609 ja 3100 metrin ryhmäajossa. Rovaniemen Kuninkuuskilpailut järjestetään 28.–29. heinäkuuta.

Teksti ja kuvat: Jukka Timonen

Yksi kommentti artikkeliin ”Rovaniemi korotti huomattavasti Kunkkareiden osalähtöjen palkintoja

1. Rovaniemellä tulemme näkemään loistokkaat Kuninkuusravit. Yksinomaan päälähtöjen palkintojen nostamisella on suuri koko tapahtumaa koskeva imagollinen vaikutus. Palkintojen nosto on kädenojennus koko suomenhevosrintamalle. KIITOS ROVANIEMELÄISILLE! 28 – 29.7.2018 nähdään Kuninkuusraveissa. Reino Haanpää.