Terveisiä Ranskasta

Suomenhevosliiton järjestämä fani- ja kannustusmatka Pariisin kylmäveriotteluun oli menestys. Erityisesti fanien tunnelmia nostattivat Keisarin hienot esitykset molemmissa osalähdöissä. Ori sijoittui torstain lähdössä neljänneksi ja sunnuntaina kolmanneksi ollen suomenhevosista paras.

Hippos.fi 24.2.2013

Jouni Törmäsen mukaan Keisar tuntui jo lämmityksessä paremmalta kuin torstaina ja virkeän ja letkeän tuntuinen ori lähti liikkeelle startista reippaasti. Törmänen eteni tasaisesti, mutta loppukaarteessa hevosta nostettiin hieman ulospäin jossa se menetti metrejä. Hevonen tuli sitkeästi loppusuoraa pitkin sijoittuen suomalaisten kannattajien iloksi kolmanneksi.

Keisarin omistaa Hupi-talli, jonka taustalta löytyy Markku Pisto. Pisto oli lähtenyt matkaan perheineen ja mukana oli vaimo Tiina, pojat Kalle ja Ville ja veli Harri. Markku Pisto kommentoi startin jälkeen tunnelmia: ” Olen tosi tyytyväinen hevoseen ja siihen kuinka se paransi vielä torstain startista tälle päivälle. Jo matkalle lähtiessä oli positiivinen fiilis kun Keisar oli tehnyt hyviä startteja ja oli pieni kutina siitä että saatetaan pärjätä täälläkin. Matka on ollut mahtava ja kiitos kaikille taustajoukoille, jotka ovat olleet täällä mukana ja myös kotona. Kyllä tästä jää hieno ja lämmin tunne päälimmäiseksi.”

Metkutus teki ehjän juoksun sijoittuen seitsemänneksi ja ohjastaja Juha-Matti Paavola oli tyytyväinen hevosen suoritukseen. ”Metkutus ei ole ollut ihan parhaimmillaan, mutta teki nyt ehjän juoksun ajalla 1.24,8 ja hevonen tuli hyvin loppuun asti. Toivottavasti tästä vain parannetaan tulevaisuudessa ja tullaan ensi vuonna paremmassa iskussa Pariisiin.” Kommentoi Paavola.

Tesantti otti lyhyen alkulaukan kiihdytyksessä, mutta pääsi nopeasti takaisin askelilleen ja jatkoi muun joukon mukana. Esa Holopaisen mukaan normaalina hevosen olisi näistä asetelmista pitänyt riittää kärkisijoille, mutta nyt loppuveto jäi hevosesta uupumaan. Holopainen arvioi torstain kovan startin painaneen vielä jaloissa. Tesantti sijoittui kahdeksanneksi.

Suikun Rillaa ajoi ranskalainen Abrivard ja se lähti reippaasti liikkeelle, mutta juuttui kolmannelle radalle. Suikun Rilla laukkasi etusuoran loppussa ja hylättiin pitkästä laukasta.

Keisar tienasi kylmäveriottelun aikana torstain ja sunnuntain lähdöistä yhteensä 3800 euroa.
Kuvia kylmäveriottelusta Hippoksen kuvapankissa.

TULOKSET

1 FOYNLAND KONGEN  E. RAFFIN

(LOME KONGEN – KOYDA) – Propriétaire : M. Paal Kristiansen – Entraineur : M. Paal Kristiansen – Distance : 2100 – Réduction Km : 1’23″4 – Allocation : 10000 €

2 GULI JARVEN  J.O. PERSSON