Puheenjohtajan palsta: Juhlavuoden kynnyksellä

Julkaistu SuomenhevosSanomien numerossa 1/2006

Juhlavuoden kynnyksellä

Hevosväki ja erityisesti suomenhevosihmiset valmistautuvat ensi vuonna vietettävään suomenhevosen kantakirjan satavuotisjuhlavuoteen. Silloisen senaatin tekemä päätös perustaa suomenhevosen kantakirja on yhdessä suomenhevosen kunniakkaan historian kanssa luonut edellytykset koko nykyisenlaiselle hevostaloudelle, myös muiden rotujen osalta.

Erilaiset tutkimukset ja mittarit osoittavat, että hevosalalla menee kokonaisuutena erittäin hyvin. Alalle on tulossa runsaasti uusia yrityksiä ja työpaikkoja. Suomenhevonen on monikäyttöisyytensä ansiosta säilyttänyt asemansa tässä kehityksessä hyvin.

Raviurheilussa palkintotason kasvu on ollut viime vuonna lähihistorian suurinta. Totopelien kehitys on mahdollistanut tämän erittäin myönteisen kehityksen. Hevostalouden suurimmalla alalla, raviurheilussa, on kuitenkin suomenhevosen tulevaisuuden kannalta uhkaavin kehitys. Ennen 90-luvun alun lamavuosia suomenhevosten osuus kaikista ravilähdöistä oli yli neljäkymmentä prosenttia. Viime vuonna suomenhevoslähtöjen osuus oli 33,8 prosenttia, jossa oli laskua edellisestä vuodesta yli prosentin. Tämä jo itse itseään ruokkiva kehitys ja erityisesti aloittelevien ravurien kilpailumahdollisuuksien puute uhkaavat koko rodun tulevaisuutta. Tilanteeseen on monta syytä ja syyllistä. Toivottavasti juhlavuotena yhdessä eri tahojen kanssa löydetään viisastenkivi tämän kierteen pysäyttämiseksi. Suomenhevonen tarvitsee kipeästi uusia ystäviä ja omistajia esim. kimppatallien muodossa. Suuri yleisö kyllä arvostaa suomenhevosta. Tästä arvostuksesta osoituksena ovat pienilläkin paikkakunnilla Kuninkuusravien keräämät yleisömäärät, jotka kilpailevat suuruudessaan tasapäin miljoonakaupungeissa järjestettävien Elitloppetin ja Prix d´Amèriquen kanssa.

Myönteisinä asioina voi todeta myös Olympiaravit ja Turussa syksyllä aloitettavat kylmäveristen PM-kilpailut. Molemmat kilpailut edustavat Suomenhevosliiton kannattamia, suurta yleisöä kiinnostavia ja raviurheilun profiilia nostavia kylmäveriyhteistyön muotoja.

Suomenhevosliiton toiminta on kehittynyt myönteisesti. Jäsenmäärämme on kasvanut viime vuoden alusta yli kaksinkertaiseksi. Tämän vuoden aikana yhteisöjäseniksemme on liittynyt järjestöjä, joiden yhteinen jäsenmäärä lähentelee tuhatta. Toivottavasti tämä kehitys jatkuu, sillä suuri jäsenmäärämme takaa meille paremmat edellytykset suomenhevosen edunvalvontaan.

Toivon kaikille lukijoille unohtumattomia elämyksiä suomenhevosen kanssa ja samalla kiitän kaikkia tätä julkaisua tukeneita yrityksiä.

JUKKA SALONEN
Suomenhevosliitto ry:n puheenjohtaja