Kansallishevosemme

Julkaistu SuomenhevosSanomien numerossa 1/2007

Kansallishevosemme

Suomenhevonen viettää kantakirjansa 100-vuotisjuhlaa. Hieno rotumme julistettiin kulttuuriministerin toimesta helmikuussa kansallishevoseksemme. Suomenhevonen on juhlavuotenaan saanut julkisuutta alan ulkopuolisissa tiedotusvälineissä enemmän kuin hevosalan parhainkaan kansainvälinen menestys koskaan. Mediaseurannassa on toukokuun loppuun mennessä television ja radion lisäksi havaittu yli 550 artikkelia suomenhevosen juhlavuodesta. Myönteinen julkisuus hyödyttää koko hevostaloutta, jos niin halutaan. Valitettavasti alan sisältä löytyy oman rotumme vähättelyä, joka osaltaan pilaa hevosalan tulevaisuuden näkymiä.

Juhlavuoden tapahtumakalenterissa on tällä hetkellä noin 300 tapahtumaa. Kiitos tästä kuuluu Hippoksen juhlavuoden organisaation lisäksi erityisesti niille tuhansille vapaaehtoisille, jotka ovat olleet järjestämässä tapahtumia.

Alkuvuoden perusteella näyttää mahdolliselta, että juhlavuodesta tulee historiallinen vuosi, jolloin vuosikymmeniä jatkunut suomenhevoslähtöjen osuuden lasku kääntyisi enimmäistä kertaa nousuun. Kiitos tästä kehityksestä kuuluu raviratojen johdolle ja kilpailusarjojen laatijoille. Suuren kiitoksen osoitan niille raviradoille, jotka ovat pyytäneet Suomenhevosliittoa yhteistyökumppanikseen erilaisten hankkeiden toteuttamisessa.

Turussa järjestettiin kesäkuun alussa osanottaja- ja yleisömäärältään ennätykselliset Työmestaruuskilpailut. Turun kokemuksien pohjalta kannattaisi jatkossakin harkita kilpailujen järjestämistä suurten asutuskeskuksien lähellä olevilla raviradoilla. Näissä puitteet ovat valmiina ja markkinoinnin avulla on mahdollisuus saada uutta yleisöä alalle.

Viime vuosien voimakkaan jäsenmäärän kasvun myötä Suomenhevosliiton arvostus suomenhevosen puolustajana ja varteenotettavan yhteistyökumppanina on lisääntynyt. Mielipidettämme moniin asioihin on kysytty ja meitä on pyydetty mukaan hevostaloutta edistäviin hankkeisiin. Erityisen ilahduttavaa jäsenmäärämme kasvussa on nuorten jäsenten lisääntynyt osuus. Nuoret hyvin koulutetut kansainvälisesti suuntautuneet ihmiset osaavat ja uskaltavat arvostaa omaa ainutlaatuista rotuamme kansainvälistyvässä maailmassa.

Toivon lukijoille kansallishevosemme tarjoamia elämyksiä ja kiitän kaikkia tätä julkaisua tukeneita yrityksiä. Muistathan liputtaa Suomenhevosen päivänä 6.9.

Pori 14.6.2007

Jukka Salonen